Asid lemak Omega-3 sebagai makanan otak, penguat daya ingatan

Ikan (kaya asid lemak Omega-3)

Sumber makanan ini sudah lama dikenali sebagai juadah minda. Otak manusia merangkumi 60 peratus lemak. Ikan mengandungi sihat Omega-3 asid lemak membantu meningkatkan ingatan dan fungsi otak secara keseluruhan, selain masalah kemurungan dan gangguan otak seperti skizofrenia.

Ikan mengandungi asid docosaexaenoic (DHA), yang penting untuk fungsi normal neuron. Memakan ikan, walau bagaimanapun, selalunya boleh menjadi satu kebimbangan kesihatan yang disebabkan toksid yang tinggi. Ikan kaya dengan Omega-3 asid lemak, yang bukan saja membantu jantung, tetapi juga alat bantuan untuk meningkatkan daya ingatan dan melawan kemurungan. Omega-3 asid lemak adalah komponen otak, jadi ia boleh membantu dalam meningkatkan fungsi sel otak.

Beberapa spesies ikan seperti herring, salmon, tuna, tenggiri, halibut, ikan bilis dan sardin mengandungi asid Omega-3 lemak tertinggi. Kajian Universiti California, Amerika Syarikat ke atas 1,575 responden berusia 58 hingga 76 tahun yang turut menjalani ujian imbasan otak, menunjukkan kaitan antara kepentingan pengambilan ikan dengan fungsi otak.

“Semakin rendah kandungan Omega-3 dalam tubuh seseorang, semakin rendah atau kurangnya daya ingatannya,” kata ketua penyelidik, Dr Zaldy Tan.

Kajian terdahulu oleh penyelidik di Pusat Perubatan Universiti Rush di Chicago, yang mengikuti kehidupan lebih 3,000 lelaki dan wanita selama enam tahun bagi mencatatkan kesan pengambilan ikan dengan tahap atau daya ingatan mereka.

Responden yang makan ikan sekurang-kurangnya sekali seminggu, terbukti kurang berdepan masalah daya ingatan iaitu sebanyak 10 peratus berbanding mereka yang tidak makan ikan langsung. Malah, perbezaan itu memberikan kelebihan kepada pemakan ikan itu memiliki daya ingatan kuat sama seperti mereka yang tiga tahun lebih muda.


Hubungi Pengedar Shaklee Anda (Farah); 
@ sms/whatsapp : 017-6734603 
@ emel : diana_1112@yahoo.com 

No comments:

Post a Comment