Dunia Shaklee Saya.. Vitamin Shaklee Saya..~


Assalamualaikum w.b.t

① Setiap hari di awal pagi saya memang amalkan minum protein ESP. Dah jadi macam kewajipan pulak, pagi2 bangun tidur mesti nak cari ESP. Nak2 kalau perut tengah lapar. Selalu kalau tengok iklan2 ESP ni mesti ada state ESP memberi tenaga kekal berpanjangan. Betul ke tidak? Bagi saya bergantung pada cara pengambilannya. Resepi harian saya memang 1½ protein ESP + ½ susu tepung Anlene + 200ml air sejuk. Tak berubah. Rasanya sedap and creamy. Kadang2 je tukar angin bila teringin nak cuba resipi lain. Dan saya perasan kalau saya bancuh dengan air suam | air biasa (suhu bilik), tak adalah kenyang pun. Kadang-kadang, setengah jam lepas tu dah lapar balik. Tapi sangat berbeza bila saya bancuh dengan air sejuk. Memang kenyang tu bawa sampai ke tengahari. Alhamdulillah. Saya dah jumpa cara bancuhan yang sesuai dengan cara kerja badan saya.

Untuk tampung kekurangan vitamin dan mineral dalam badan saya pulak, saya ambil Vita-lea. Sebiji pagi selepas breakfast, sebiji lagi selepas dinner. Saya makan Vita-lea ni sebab ianya ALL IN ONE. Semua vitamin, mineral dan zat yang diperlukan oleh badan ni ada kat 2 biji Vita-lea tu. Memang superb. Nutrien2 dalam badan kita ni sememangnya perlukan satu sama lain untuk bekerja dengan lebih efisien. So multivitamin Vita-lea adalah penyelesaiannya. Selesai.

③ Dulu saya tak tahu apa kelebihannya Zinc Complex. Yang saya tahu untuk kurangkan keguguran rambut saja. Tapi bila saya dah study habis-habisan tentang Zinc complex. Terus saya jatuh cinta. Dah lah harga murah, memang conform jadi suplemen harian saya.  Biasanya saya ambil 1 tablet Zinc Complex kira-kira setengah jam sebelum makan tengahari. Dan kalau ada butiran jerawat kat muka ni, saya akan ambil 2 biji Zinc complex sehari. Sebabnya saya ada terbaca satu kajian ni yang cakap 30mg Zinc boleh membantu merawat masalah jerawat. Zinc ni sifatnya anti-inflamasi, so bila naik jerawat, die boleh kecutkan jerawat tu. Dan ianya berkesan pada saya. (Ini hanya berdasarkan pengalaman saya sendiri. Kalau ikut pada botol Zinc complex disarankan sebiji tablet sehari)

④ Suplemen terakhir yang saya ambil adalah Alfalfa complex. Alfalfa ni pun salah satu suplemen kegemaran saya. Badan memang rasa sihat dan segar.  Tapi sebenarnya saya ambil Alfalfa ni untuk pastikan badan saya sentiasa bekerja walaupun dalam keadaan rehat. Maksud tersuratnya, saya nak tingkatkan kadar metabolisma badan so that bolehlah bakar lemak2 tersimpan dalam badan. Atau dalam bahasa mudahnya saya nak kurus. Seriously, badan akan rasa panas, kerap berpeluh dan berulang alik ke tandas. Biasanya saya makan 2 biji Alfalfa selepas makan tengahari dan 2 biji selepas makan malam.

Selain tu, saya juga ada ambil suplemen lain ikut keperluan tubuh. Kira bukan tiap2 hari saya ambil. Konon2 nak save budget la.

Nutriferon mesti ada dalam simpanan saya. Badan saya ni sukar nak dijangka. Kadang-kadang bangun pagi elok je. Lepas mandi, dah mula batuk2, selesema. Alah pada persekitaran yang berhabuk. Jadi setiap kali badan dah mula rasa tak sedap, sengal-sengal, sakit-sakit, saya akan telan sepaket Nutriferon ni. Nutriferon ni boleh dimakan begitu sahaja ataupun dibancuh dengan air. Rasanya macam rasa kunyit kot. Tapi memang mujarab. Sebab tulah Nutriferon ni dikenali sebagai immune booster.

B-complex pernah menjadi vitamin kegemaran saya dulu. Dan sebenarnya sampai sekarang pun saya gemarkan khasiat B-complex. Hanya makan sebiji sehari selepas breakfast dapat memberi tenaga dan mengurangkan rasa letih. Tapi disebabkan dalam Vita-lea juga mengandungi vitamin B, jadi saya ambil salah satu daripadanya sahaja dalam sehari. Kira macam gilir-gilir la. Tapi kalau korang nak ambil dua2 dalam sehari pun tiada masalah. Boleh juga. No harm.

⑦ Disebabkan Sustain Released Vita-C Plus dah lama tiada di pasaran Malaysia, maka sudah lama juga saya tidak mengamalkannya. Tapi, once dah sampai saja di Malaysia, pasti saya akan sambar 1 botol untuk diri sendiri. Sebabnya, banyak sangat khasiat vitamin C Shaklee ni. Untuk kulit cantik pun iya, untuk sistem imun pun iya juga. Hanya makan sebiji sehari sahaja selepas sarapan pagi. Done.

Health is wealth

Pointnya di sini, saya join Shaklee bukan untuk tambah pendapatan semata-mata. Shaklee dah membantu kesihatan saya secara amnya dan saya di sini berkongsi dengan korang semua kebaikan yang saya serta rakan-rakan lain dapat daripada suplemen Shaklee.

Hubungi Pengedar Shaklee Anda (Farah);
sms/whatsapp : 017-6734603
emel : diana_1112@yahoo.com  

No comments:

Post a Comment