Makan secara sihat di Hari Raya


Assalamualaikum w.b.t
Short entry for today. Just nak sampaikan mesej pemakanan daripada KKM. Enjoy your reading and your RAYA too.. :D

① Kurangkan gula, minyak dan lemak dalam penyediaan biskut dan kek raya
② Hidangkan air kosong dan elakkan menghidang minuman berkarbonat
③ Pilih air kurang manis atau air kosong sebagai pilihan utama
④ Sediakan buah-buahan setiap kali menghidang makanan
⑤ Kawal pengambilan makanan anda, makan ikut keperluan
⑥ Kurangkan menghidang makanan yang bersantan, bergoreng dan berminyak
⑦ Pastikan sayur disediakan bersama hidangan utama
⑧ Hadkan pengambilan biskut, kek dan kuih raya untuk mengawal pengambilan kalori harian
⑨ Awasi berat badan anda


And lagi satu, saya sertakan juga panduan kalori makanan2 yang popular semasa berhari raya (diambil dp fanpage Kevin Zahri). Selamat menjamu selera semua. Tapi jangan sampai berlebihan sangat tau!

Makanan Hari Raya


Akhir kata salam sayang dari saya. Jangan lupa amalkan pemakanan secara sihat semasa Hari Raya.. :) Jaga diri and bye..

No comments:

Post a Comment