Turun 6 kg dalam masa dua bulan!

Assalamualaikum w.b.t
Mungkin ada yang dapat turunkan 6kg dalam masa sebulan ataupun 2 minggu. Semuanya terpulang pada diri masing-masing. Bagi saya sendiri, saya suka untuk turunkan berat secara semulajadi. So nanti, tak adalah ‘yo-yo effect’. Kata orang tua-tua, biar lambat asal selamat. Samalah dengan kes nak kuruskan badan. Ada yang gunakan pil pelangsingan tanpa tahu apa kandungannya sebab dah tertarik dengan iklan dan offer murah yang ditawarkan. Sekali lagi, terpulang kepada diri masing-masing. Saya pilih produk yang saya sakin selamat, halal dan berkesan.

Okay, ini bukan cerita tentang saya. Tapi seorang kenalan. Dia consume Shaklee’s Body Shape Up Set sebagai alternatif untuk kurangkan berat badan. Perlu diingat tak semua orang mempunyai kadar metabolisma yang tinggi. Termasuklah kawan saya ni. Sebab tu take times. Tapi tak apa. Dia tak berputus asa dan masih terus dengan pemakanan suplemen Shaklee di samping jaga pemakanan dan banyakkan excercise. 

Shape Up Set

Berat badan dia sebelum ni 70kg lebih. Jadi selama dua bulan ni, dia mulakan rutin harian dengan jogging di atas treadmill. Pagi2, dia akan ‘jogging’ selama 2km. Then baru ambil light meal. Sekadar untuk alas perut. Then baru pergi kerja. Dalam pukul 10am, dia minum Cinch. Katanya, “Setiap kali aku minum energy tea mix cinch, aku akan rasa sangat bertenaga”. Jadi sekurang-kurangnya boleh topup balik tenaga dia tadi. Bila lunch, dia hanya makan separuh portion nasi dan lebihkan lauk pauk. Kalau boleh, dia elakkan makanan bergoreng atau berminyak. And lepas tu telan pulak lecithin untuk bantu pembakaran lemak yang berlebihan. Selepas balik kerja, dia akan cycling. Saje ronda-ronda keliling taman ambil angin petang. So tak adalah bosan sangat kan. Dinner pulak, dia makan sup-sup saja. Menu favorite semestinya sup sayur. Banyak serat so boleh bantu proses bakar lemak. Kalau lapar jugak, cinch shake kan ada. So just shake2 and minum. Ops.. Dia jugak ambil alfalfa juga untuk bantu detoks dan buang lemak2 yang lebih tu. Air mineral memang jadi peneman setia lah. Setiap hari ‘wajib’ minum 2-3 liter air. Dan akhirnya, after 2 months, dah turun 6kgs! Wow..

Cinch Tea
Kenapa dia perlu bersusah payah excercices and kawal pemakanan semua? Ada yang tak perlu pun nak excercices tapi boleh jugak turunkan berat badan hanya dengan bantuan suplemen. Jawapannya mudah. Sebab kita semua berbeza. Kadar metabolisma kita tak sama. Sebab tu lah, sebelum kita consume any products kita kena kenali dulu diri kita. Badan kita ni jenis yang macam mana. Awal2 memang kena buat research. Try and error. Tapi jangan sampai memudaratkan dirilah. Diri kita, kita lebih tahu! Dah dapat rentak, teruskan secara konsisten dan berdisiplin. Saya doakan agar dia mendapat berat badan idaman dalam masa terdekat ni. Target die nak BMI normal. Saya yakin kita semua juga punya aim yang sama kan! So good luck semua.. :D

No comments:

Post a Comment