Ancaman Diabetes

Assalamualaikum w.b.t

Tadi sedang belek-belek cari info diabetes, terbaca 1 kisah di blog.. 

Umurnya muda lagi tapi dah kena cucuk insulin akibat diabetes.. kita yang dengar pun terkejut apatah lagi dia yang menanggung.. bila baca komen2 yang ada, lagi terkedu dibuatnya sebabnya bukan dia seorang saja tapi ramai lagi (yang masih muda) yang mengalami nasib yang sama.. 

Awalnya dia pun tak expect yang die kena diabetes walaupun simptom-simptom tu jelas dah ada.. lagipun kalau baca fakta tentang diabetes pun risiko adalah tinggi bagi mereka yang berumur 30 tahun ke atas.. sedangkan dia belum pun mencecah usia 30 tahun masa tu..

Bila dapat tau dia ada diabetes, terus dunia dirasakan gelap.. dia jadi takut untuk cucuk insulin, takut kena potong kaki, takut nanti rosak buah pinggang, takut kena darah tinggi, sakit jantung dan macam2 jenis ketakutan dan kerisauan lagi yang dia rasakan sehinggakan dia jadi murung..

Syukur dia bangkit semula dan dia mula mengubah gaya hidup dan corak pemakanannya!

Jelas kan yang sakit ni tak mengenal usia.. kalau kita tak sendiri tak kawal apa yang kita makan, kita juga turut berisiko!

Ancaman Diabetes
Notakaki : Kita yang sihat ni sama2lah jaga diri dari sekarang.. bila sebut jaga diri, maknanya kita kena #kawalmakan, #aktifdiri dan #taknakrokok

Me,  
Farah
Shaklee ID 885249
017-673 4603

No comments:

Post a Comment