Small Office Home Office (Soho)

Assalamualaikum w.b.t

Kawan-kawan yang buat bisnes online, saya nak tanya.. biasa korang simpan resit-resit pembelian, invois ataupun surat menyurat kat mana?

Simpan tak?
Ataupun letak je kat mana-mana?



Dulu masa rajin pergi mengepos vitamin saya siap simpan lagi invois resit pembelian slip pengeposan dalam fail.. konon-konon nak buat macam kat ofis la.. senang nak trace customer-customer lama nanti.. tapi tak lama pun buat sebab kadang-kadang bila busy dengan kerja dah tercampak sana sini resit-resit tu.. 😂

Sekarang ni bila dah ada sistem online, saya simpan semuanya dalam folder komputer jer.. setiap kali buat order akan simpan siap-siap resit tu dalam folder bulanan.. data-data customer pulak terus copy masuk ke folder database customer.. tujuannya supaya mudah nak cari dan buat follow up nanti.. customer yang COD biasanya saya update terus kat dalam laptop maklumat-maklumat yang berkaitan.. 😄

Jadi, korang pulak buat macam mana? Cuba kongsikan idea sikit macam mana nak mudahkan urusan-urusan ni.. 😁



Notakaki : saya tak print out pun dokumen tu semua sebab nak JIMAT.. jimat kertas & jimat ink.. 😉

Me,
Farah
SID 885249
017-673 4603

No comments:

Post a Comment